Szakmai identitás – vállalkozó vagy üzletember vagy a vállalkozásodban?
Írta: Kertész Lilla
A munkám során számos olyan vállalkozóval találkoztam, aki kiváló szakértőként működik és rendelkezik a szükséges szaktudással, módszertannal ahhoz, hogy eredményeket érjen el a klienseivel való közös munka során, azonban az üzleti rálátásuk és tapasztalatuk rendkívül változatos volt. Számos, főleg kezdő, vállalkozó indítja el a vállalkozását és gondolja úgy, hogy a megfelelő időbeli és pénzbeli hozzájárulás, valamint a szakmájával kapcsolatos legújabb trendek nyomon követése elegendő ahhoz, hogy sikerre vigyék a vállalkozásukat, miközben már kisebb azok száma, akik ugyanilyen elkötelezettséggel fektetik energiájukat az üzleti fejlődésükbe.
Felmerül a kérdés: Szakértő vagy üzletember vagy a vállalkozásodban?
A válasz: az esetek többségében (egyéni vállalkozóknál pedig egyértelműen) mindkettő!
Ahogy a vállalkozásod elkezd növekedésnek indulni, ráébredsz arra, hogy a folyamatos üzleti területen történő tanulás és fejlődés ugyanolyan jelentőséggel bír, mint a szakmai szintű fejlődés és tanulás.
Mi az a 3 fő terület, amelyeken belül érdemes átgondolni, hogyan működsz mint üzletember?
- Pénzügyek
A pénzügyek, a cashflow hatékony kezelése kritikus, ha sikeres vállalkozást építesz. Fontos tisztában lenned az alapokkal, hogy előre tudj tervezni a költségekkel és bevételekkel, illetve azzal is, ha a jövőben terjeszkedni szeretnél. - Marketing
Fontos, hogy a termékeidet és/vagy szolgáltatásaidat megfelelően tudd promótálni és a megfelelő célközönségnek kommunikálj. Egy személyre és cégre szabott marketing stratégia nagy segítség lesz abban, hogy előrelépj ezen a területen. - Értékesítés
Tárgyalnod és kommunikálnod kell a potenciális ügyfeleiddel, a befektetőkkel, munkatársakkal. El kell adnod magad és a termékedet/szolgáltatásod egyaránt mindezt szintén a célközönségedre szabva. Annak érdekében, hogy megtaláld a saját, egyedi értékesítési és tárgyalási stílusodat, érdemes lehet részt venni értékesítési és kapcsolat-építési tréningen vagy konzultáción, ahol elsajátíthatod a szükséges készségeket és kompetenciákat és azt is, milyen módszerekkel lehet hatékonyan kapcsolódni másokhoz.
Ha sikeres vállalkozást szeretnél vezetni, elengedhetetlen, hogy bizonyos mértékig beleláss és áttekintsd a fenti három alaperületet a szakmád vonatkozásában.
Tedd fel magadnak a következő kérdéseket:
- Egy egytől 10-ig tartó skálán, ahol a 10-es az optimális pénzügyi, marketing vagy értékesítési működést jelenti, az 1-es pedig ennek teljes ellentétét – hol állsz most a skálán?
- Hogyan tudsz hozzájárulni ahhoz, hogy 1-et előre lépj ezeken a skálákon?
- Hogyan látod magadat sikeres szakértőként és vállalkozóként? Hogyan jellemeznéd ezt a személyt/szerepkört?
Az Önfejlesztők Házában gyakran szervezünk különböző üzleti és szakmai fejlődést elősegítő tréningeket, workshopokat, kövesd nyomon Facebook oldalunkat és weboldalunkat, ha szeretnél te is előrelépni a szakmai és önismereti fejlődésben és egy támogató közösség részévé válni!